19.10.15 18:00 Age: 1 yrs

New doctoral study out now! Dr. Tiphaine Cattiau: "Urban Memory – Reload Company" (including Protoplast)

 

This thesis examines the author’s conceptualization and establishment of an artist company with the objective of tracing urban transformations and of assessing decisions to conserve or destroy parts of the city. Urban Memory, a company that has as its goal the “recharging of mnemonic content,” was founded in Saxony’s capital city Dresden in 2012. Located in the east of Germany, this city, bombarded in 1945, has constantly been under construction in the past decades. Urban Memory takes account of the architectural landscape’s transformations and accompanies debates about the identity and memory of the city. It does so by means of a hybrid form of artistic practices—painting and serigraphy—and communication media placed in the urban context. (see pages 113-115)

Fig. 37. Protoplast, projet GRAU®, installation, 1999 (7 Installationen in Weimar 1999: Protoplast Grau® anlässlich "Weimar 1999 - Kulturhauptstadt Europas")

22.10.2015

 

Hinweis: Bitte nutzen Sie beim Zitieren immer folgende Url:

► http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bsz:14-qucosa-180521

 📕 pdf der Dissertation: www.qucosa.de/fileadmin/data/qucosa/documents/18052/2015_09_cattiau.pdf

Kurzfassung in Französisch

Cette thèse relate la conception d’une entreprise artiste créée par l’auteur, artiste entrepreneuse, dans l’intention de témoigner des mutations des villes et des choix effectués en matière de conservation ou de destruction. Urban Memory, entreprise de « rechargement en contenu mnémonique », a vu le jour en 2012 à Dresde, capitale saxonne, bombardée en 1945. Située à l’est de l’Allemagne, cette ville est en constant chantier depuis des décennies. C’est par l’intermédiaire d’une pratique artistique mêlant la peinture et la sérigraphie avec des moyens de communication mis en scène dans l’urbain qu’Urban Memory entend rendre compte des transformations du paysage architectural et accompagner les débats autour de l’identité et la mémoire de la ville.

Dans une première partie, l’auteur retrace son parcours de découverte et de réflexion sur Dresde au travers de premiers travaux ; présente le contexte historique, politique et économique des mutations ; puis nous livre une analyse des entreprises artistes à partir de laquelle elle a conçu Urban Memory, son mode de fonctionnement et ses stratégies. Dans une seconde partie, l’auteur nous guide dans le centre historique de Dresde, le long de ses monuments et mémoriaux, afin de souligner tantôt l’éloquence, tantôt le silence dont sont capables de tels édifices et installations dans la ville ; puis se tourne vers la scène artistique contemporaine et ses moyens de création d’une mémoire « vivante ». Enfin, après avoir mis en lien ses propres outils artistiques et le contexte de sa recherche, l’auteur nous révèle les premières réalisations et les projets d’installation in situ de son entreprise.

Kurzfassung in Englisch

This thesis examines the author’s conceptualization and establishment of an artist company with the objective of tracing urban transformations and of assessing decisions to conserve or destroy parts of the city. Urban Memory, a company that has as its goal the “recharging of mnemonic content,” was founded in Saxony’s capital city Dresden in 2012. Located in the east of Germany, this city, bombarded in 1945, has constantly been under construction in the past decades. Urban Memory takes account of the architectural landscape’s transformations and accompanies debates about the identity and memory of the city. It does so by means of a hybrid form of artistic practices—painting and serigraphy—and communication media placed in the urban context.

The first section of this thesis explores the artist’s discovery and initial reflections on Dresden in the context of her first works; it explores the historical, political and economic context of the city’s transformations; and it analyzes artist companies based on which Urban Memory has been conceived as well as its basic functional framework and strategic outlook. The second part zooms in on the historical center of Dresden, its monuments and memorial sites, so as to expose both the eloquence and silence with which the built environment of the city treats its past. Moreover, this part turns to the milieu of contemporary artists and their means of creating a ‘living’ memory. Finally, after having discussed and related the artistic dimension of her project, the author presents the company’s first projects and in situ installations.

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übersetzter Titel
(Deutsch)

Urban Memory – Reload Company, ein wissenschaftlich-künstlerisches Projekt zur Begleitung städtischer Veränderungsprozesse am Beispiel Dresdens

Schlagwörter
(Deutsch)

Kunstunternehmen, Dresden, städtische Veränderungen, Rekonstruktion, Identität, Gedächtnis, Kunst, Protoplast

Schlagwörter
(Englisch)

Artist company, Dresden, urban transformations, reconstruction, identity, memory, Artistic testimony, Protoplast

SWD Schlagworte

Dresden, Stadtentwicklung, Architektur, Bausubstanz, Erhaltung, Kunst, Unternehmen, Projekt / Dresden, Stadt, Kulturelle Identität

DDC Klassifikation

307.1416, 720.103

RVK Klassifikation

NZ 14720, ZH 9300, LK 24087

Institution(en)

 

Hochschule

Technische Universität Dresden

Fakultät

Philosophische Fakultät

Hochschule

Paris 1 Panthéon Sorbonne

Fakultät

Faculté d'arts plastiques et sciences de l'art

Professur

Arts plastiques et sciences de l'art

Betreuer

Prof. Dr. Gilbert Lupfer
Prof. Dr. Yann Toma

Gutachter

Prof. Dr. Gilbert Lupfer
Prof. Dr. Yann Toma

Dokumententyp

Dissertation

Sprache

Französisch

Tag d. Einreichung (bei der Fakultät)

23.09.2014

Tag d. Verteidigung / Kolloquiums / Prüfung

05.09.2015

Veröffentlichungsdatum (online)

22.10.2015

persistente URN

urn:nbn:de:bsz:14-qucosa-180521

Hinweis zum Urheberrecht